Afbeelding wawa

Afbeelding door Lucas Suykens

Wawa (2026)   SPEELLIJST

Twee personages ontmoeten elkaar: de ene is een ‘normale’ tiener, de andere is… wat ‘anders’. Hun poging tot dialoog leidt tot absurde gesprekken, verrassende gedaantewisselingen en onverwachte intieme momenten.

WAWA (2026) is een sociaal geëngageerde jeugdvoorstelling (8+) over het leren accepteren van diverse vormen van hoe iemand is, communiceert, liefheeft en zich verhoudt tot de wereld. Dit project exploreert wat het betekent om ‘anders’ te zijn: hoe kan je jouw eigen ‘andersheid’ en die van anderen op een vrije en authentieke manier laten bestaan? Een rijke innerlijke wereld kan zich op verschillende manieren uiten. Het leren accepteren van anderen is een grote stap in het leren accepteren van jezelf. Dat is een boodschap die wij zelf als kinderen graag gehad hadden..

Binnen hun missie van toegankelijkheid en inclusiviteit is WAWA een zachte en prikkelarme voorstelling.


Wawa staat op haar dak.
Het flatgebouw waar ze woont
piekt 12 hoog boven alles uit.

Beneden raast de stad voorbij.
Maar hierboven is alles stil en zacht.
In haar wilde tuin,
waar niemand weet van heeft,
verandert alles van dag tot dag.
Alles knopt, ontpopt,
groeit, bloeit en transformeert weer stil naar niets.

Wawa kan hier àlles zijn.
Meegroeien met de uren van de dag,
de tijd van het jaar en de wind in haar hoofd.
Vandaag een vogel met één lamme vleugel.
Morgen een vuurtoren die nooit buigt voor een storm.

Op een dag staat er een meisje op haar dak.
Zij springt binnen, raast voorbij,
Kijkt naar Wawa, rolt met haar ogen,
verdwijnt en keert weer terug.
Zij zoekt zichzelf, want die is ze even kwijt.
‘Als ik niet weet wie ik ben, ben ik misschien wel niets!’ denkt ze.
En niets is niet te doen!

Wawa kijkt haar aan.
Met zachte ogen en stille stem denkt ze:
‘Zichzelf? Is dat één ding?
Ge kunt toch alles zijn!’
Ze sluit haar ogen.
Ze is een oude eik.
Met lange wortels
Tot in het vuur van de aarde.








Credits:
Creatie, tekst & spel:
Eva Mareen, Flora Van Canneyt
Coaching & dramaturgie:
Sven Ronsijn
Algemene scenografie:
Rachid Laachir
Lichtontwerp & decorbouw:
Rupert Defossez
Kostuum:
Chris Snik
Muziek:
Chiel Peersman
Productie:
Ultima Thule & Trage Vaart
Coproductie:
Perpodium & Ultima Thule
Met de steun van:
Vlaanderen, Stad Gent, de taxshelter maatregel van de Belgische federale overheid via Cronos Invest, Kopergietery, Trill, OPEK, Het Lab, CC De Steiger Menen, Bij’ De Vieze Gasten,...
Sponsor: Vlaamse Overheid Sponsor: Cultuur Gent